Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så finns det flera olika certifieringsorganisationer
för varumärken inom hälsa och skönhet som frivilligt ansöker om att få sina
produkter granskade. Tyvärr är detta ingen enkel historia för konsumenter –
tvärtom komplicerar det saken ytterligare eftersom alla certifieringsorgan har
sina symboler eller logotyper som gemene man skall känna igen och komma ihåg.
Samarbete för en Europeisk ekologisk märkning
För att göra det enklare för konsumenter startade därför flera certifieringsorganisationer
ett samarbete för att skapa en gränsöverskridande Europeisk märkning, Cosmos.
Detta var ett försök till att förenkla begreppen för dem som vill köpa
ekologiska skönhets- och kroppsvårdsprodukter, plus att man ville bana väg för
en standard som skulle kunna implementeras under Europeisk lagstiftning. Hur gick det? Fungerade det?
Efter sex års förhandlingar mellan Soil Association (Storbritannien), BDIH
(Tyskland), ICEA (Italien) och Cosmebio (Frankrike) var så Cosmos klart för
lansering 2011. Kvalitetsmässigt blev resultatet inte så tokigt. Det hamnade
någonstans emellan ursprungskraven hos Ecocert och Soil Association, med
tilläggskraven att ekologiska verksamma hjälpingredienser så som vissa rengörande
ingredienser och emulgeringsmedel (stabiliserande ingrediens) som ännu inte
finns att tillgå i ekologisk kvalitet, skulle läggas till inom en viss
tidsgräns.
Vackert så! Eller? Det
är svårt att få olika Europeiska organisationer att komma överens, och standarden
för Cosmos tog så lång tid att sjösätta att några av de största tyska och schweiziska
märkena blev otåliga och beslutade att skapa … ytterligare en märkning. Uppbackat
av Weledea och Dr. Hauschka resulterade detta i Natrue som lanserades 2009. I
media har Natrue framhållit sig själv som en kritisk granskare och konkurrent
till Cosmos, vilket inte känns så värst konstruktivt.
Cosmos och Nature ganska likvärdiga krav
Kraven för certifiering av Natrue eller Cosmos är ganska likvärdiga, även om
Natrues olika kravnivåer för naturliga och ekologiska produkter blivit otydligare
sedan de släppte sin 3-stjärnemärkning för ekologiska produkter. Ett annat
problem är att på etiketterna finns angivet ”Cosmos Organic” eller ”Cosmos
Natural” tydligt angivet tillsammans med certifieringsorganisationens logotype,
tex. Soil Association eller Ecocert. Så att göra gränserna otydligare mellan de
olika nivåerna, Natrue Natural – Nature Organic, har inte direkt underlättat för
någon att förstå skillnaden mellan flera olika logos.
Även om Cosmos är ett förtydligande
så har märkningen inte ersatt några nationella standarder och en del märken
fortsätter med att få sina produkter certifierade enligt t.ex. Soil Associations
krav. Så gör de brittiska varumärken vi distribuerar i Sverige. Dessa tillverkare väljer
detta för att Soil Associations krav fortfarande är strängare än Cosmos
grundkrav.
Lagstiftning om ekologisk standard för hälsa och skönhet?
Men den övergripande frågan handlar dock att olika symboler och logotyper egentligen
inte hade spelat så stor roll ifall ekologisk certifiering vore obligatorisk
istället för frivillig. Ändå tycks inte EU-komissionen intresserad att se över
frågan om en lagligt reglerad standard för hud- och kroppsvårdsprodukter. Det
finns länder, Frankrike t.ex., som tagit saken i egna händer och introducerat
ett nationellt regelverk.
Ekocertifiering lågprioriterad fråga i Sverige
Men Sverige då? Tyvärr tycks frågan vara extremt lågt prioriterad i
Sverige. Inte ens våra miljömärkningar Svanen och Bra Miljöval (som visserligen
tillåter skarpa kemikalier som förbjudits av ekocertifieringsorgan) lyder under
något regelverk utan de sätter sina egna riktlinjer. Man kan höja och sänka kraven
efter eget tyckande, t.ex. har Svanen sänkt sina krav det senaste året för
att dra fler företag till sig. Men en svensk lagstiftad ekologisk märkning som täcker både miljö- och hälsosäkerhet för
hälso- och skönhetsprodukter utan giftiga ingredienser har inte ens varit på agendan i Sverige ännu...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar