lördag 28 april 2012


Då jag startade à la eco under namnet Ekohygien 2005 fanns det enstaka, men inte så många ”naturliga” eller ”ekologiska” märken för personlig hygien.  För att vara säker på att ett varumärke höll ekologisk standard valde jag att arbeta med brittiska märken eftersom Storbritanniens Soil Association då, och fortfarande, hade den hårdaste granskningen i världen för att godkänna hygienprodukter som ekologiska. Sedan dess, och särskilt de senaste 3-4 åren, har antalet nya varumärken som fokuserar på ”naturligt” vuxit upp som svampar. Konsumentintresset har skjutit i höjden i kölvattnet av parabenrädslan och därmed ökat medias intresse för fördelarna med ekologiskt.

Man kan önska att alla dessa nya ”ekologiska” hygienvarumärken var jämlika. Då det gäller mat har tillverkaren lagar och regler att leva upp till med detta gäller inte för skönhets- och hygienprodukter. Termen ”ekologisk” får de facto användas på produkter som innehåller mindre än en bråkdel essentiella oljor eller extrakt. Detta skapar ett enormt kryphål helt öppet för massiv exploatering av uttrycken naturlig eller ekologisk.

Det finns en uppsjö av varunamn och märkningar som konsumenter förleds att tro är ekologiska, och det är lätt att tro att hygien- och skönhetsprodukter med miljömärkning skulle vara ekologiska.  Till och med på en stor mässa som Natural & Organic Products Europe som hålls i London varje vår har öppnat för allehanda tveksamheter. Där tillåts många varumärken från både Storbritannien och andra länder som vill komma in på marknaden på väldigt tveksamma grunder: falska ekosymboler och missbruk av ordet ”organic” både på produkter och i varunamn.

Men nu börjar vi skönja en ljusning. Även om EU-kommissionen inte verkar bry sig om detta stora hål i lagstiftningen så börjar en del europeiska länder agera och skapar sina egna nationella regler. Franska motsvarigheten till Konsumentverket tillåter numera marknadsföring av produkter som ”ekologiska” endast om slutprodukten är certifierat ekologisk eller om 100% av innehållet är ekologiskt, och danska Konsumentombudsmannen har nyligen skapat ett liknande regelverk. I Storbritannien har Organic Trade Board börjat lobba för liknande regelverk, och där tittar man nu på vilka krav som bör ställas på skönhetsprodukter som marknadsförs som ekologiska.  Som de sanna eldsjälar de är för en hållbar framtid och rättvis behandling så är både Abi Weeds från Essential Care och Susie Hewson från Natracare aktiva i det här arbetet.

När skall vi få en översyn på detta i Sverige? Vi har miljömärkningar som många litar på, men det är fullt möjligt att få använda Svanen- eller Bra Miljöval-loggorna även om produkterna är helt framställda av syntetiska material och kemiska ämnen. Båda dessa märkningar har sina kvaliteter, men de är definitivt inga ekomärkningar och har inget som helst krav på att ens någon del av innehållet skulle vara ekologiskt. Vi har även varumärken som står för ekologiska livsmedel och som låter detta spilla över till andra delar av sortimentet där konsumenter förleds att tro att även deras hygienvaror skulle vara ekologiska.  Som konsument har du all rätt att få korrekt information om en märkning står för miljövänliga kemiska produkter eller ekologisk och miljövänlig.

Hjälp oss att skapa opinion om detta! Om du ser ett varumärke eller produkt som marknadsförs som ekologisk på tveksamma grunder eller utan att kunna visa att huvuddelen av innehållet faktiskt är ekologiskt så är det bästa du kan göra att anmäla detta till Konsumentverket. Vore det mat så hade det varit bedrägeri…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar